Minä jään hiljaisuuden keskelle silloinkin, kun astumme pakettiauton takaosaan. Ajattelen metsää. Me olemme metsä, minä kuiskaan niin hiljaa, etteivät muut kuule. Meidän keskinäinen vaitonaisuutemme kuin jonkinlainen rituaali tai rukous ehkä, viimeisiä pyyntöjä ennen kuin, viimeisiä tunteja ennen kuin. Auto käynnistyy, me vaihdamme katseita, varmoja ja silti vaikeita. Ajattelen kaikkea mikä tahtoo elää. Ajattelen kaikkea, mikä on jo kuollut. Ja viimein, epäilys joka minuun oli kiertynyt väistyy.

Roihu sijoittuu Suomeen vuonna 2025. Tarina nivoutuu yhteisöllisen ja radikaalin ympäristöaktivistiryhmän ympärille, joille kulutusyhteiskunnasta irrottautunut elämä ja ympäristökriisin näkyväksi tuova, lain toisella puolella toimiva toiminta on ainoa mahdollinen vaihtoehto elää murenevassa maailmassa. Pelin sisältö rakentuu yhteisön seuraavan aktion suunnittelusta ja sen käytännön toteutumisen mahdollistavista töistä, yhteisön jakamiseen ja hiljentymiseen liittyvistä rituaaleista sekä ennen kaikkea yhteisön jäsenten tiiviistä yhdessäolosta toistensa kanssa. Pelin tempo on hidas ja tunnelma rakentuu odotuksen, yhtä aikaa kiihkeän ja silti pysähtyneen jännitteen ympärille. Pelin kaikki hahmot ovat toisilleen tuttuja, tärkeitä, luotettuja, toisiaan tukevia, mutta toisiltaan vaativia.

Hahmot kamppailevat toimintaansa liittyvien moraalikonfliktien, vaikutusmahdollisuuksiensa rajojen ja keskinäisten jännitteidensä kanssa, mutta yhtä lailla antautuvat tiiviin yhteisönsä varaan ja uskovat toiminnan kautta syntyvään toivoon. Peli tutkii ympäristökriisin herättämää raivoa ja surua, turhautumista järjestelmän kyvyttömyyteen toimia ja kysymystä siitä, millainen toiminta on moraalisesta oikein tai välttämätöntä tässä ajassa.

Roihu on Kaski-trilogian ensimmäinen osa. Trilogian pelit ovat jatkumoa samasta maailmasta, mutta itsenäisiä teoksia siten, että ajankuva ja hahmot vaihtuvat peleissä.